Wat 20 minuten lopen met je doet – 6 redenen om iedere dag te wandelen

Lees hier waarom je iedere dag een stukje zou moeten lopen.

Goed voornemen
Afgelopen december nam ik me voor om meer te gaan bewegen. Na dit blogbericht  besloot ik om vier dagen per week 20 minuten te gaan lopen.

De voornaamste reden hiervoor was dat mijn levensstijl steeds ongezonder aanvoelde. Hele dagen zat ik achter de computer met als gevolg een haast chronische pijn in mijn nek en schouders.

Een tussenstand
Eerst maar eens het voornemen zelf; heb ik het tot nu toe volgehouden?
Eh… ja en nee.

Nee, omdat er weken voorbij zijn gegaan waarin ik toch achter mijn computer bleef zitten, te ‘druk’ om een momentje afstand te nemen van mijn werk.

En ja, omdat er veel meer weken waren waarin ik iedere dag ben gaan lopen, omdat ik inmiddels eigenlijk geen dag meer zonder kan.

Het doel van het voornemen was om gezonder te gaan leven. Dat is absoluut gelukt; ik voel me fitter en sterker, heb nergens meer pijn en ik heb geleerd letterlijk iedere stap die ik zet te waarderen.

De effecten van een dagelijkse wandeling blijken veel groter dan ik had verwacht. Daarom geef ik je graag zes redenen om iedere dag een stukje te gaan lopen.

 “Ik loop mezelf elke dag in een staat van welbevinden, weg van elke ziekte. Ik ben al lopend tot mijn beste gedachten gekomen en ik ken geen gedachte zo bedrukkend of men kan er wel van weglopen. Dus als men gewoon blijft lopen, komt alles vanzelf in orde.”
– Sören Kierkegaard –

 

Wat 20 minuten lopen met je doet
Elke keer verbaas ik me over de kracht van een simpele wandeling. Ik ging wandelen om extra lichaamsbeweging te krijgen, maar al heel snel ontdekte ik dat lopen een aantal wonderlijke bijwerkingen heeft.

Het lijkt wel magie, want hoe bezwaard of gestrest ik ook aan de wandeling begin, na een kwartiertje worden mijn zorgen plotseling minder groot en lossen problemen zichzelf op. Met iedere stap word ik blijer, tevredener en meer ontspannen. Wandelen relativeert en activeert.

 

Relax, nothing is under control
Ik verwonder me er steeds weer over hoe wandelen ervoor kan zorgen dat ik alles beter los kan laten. Als ik wandel voel ik me een onderdeel van het grotere geheel, van de natuur en van het heelal. Als klein stofdeeltje dat ik ben, kán ik de boel niet besturen al zou ik er alles voor geven. Dat inzicht maakt het makkelijker om dingen los te laten. En loslaten geeft ruimte en lucht, een kans om de wonderlijke kant van alles te zien.

Tijdens het wandelen (en daarna) begrijp ik dat het allemaal goed is, precies zoals het gebeurt. Ook vervelende en moeilijke dingen horen bij het leven; als je dat kunt accepteren in plaats van bestrijden dan blijft er ruimte over om de mooie dingen te waarderen, in welke situatie je je ook bevindt. Dus wandelen helpt om alle fijne dingen te blijven zien, ondanks de problemen en zorgen waarmee je momenteel misschien ongewild wordt geconfronteerd.

 

Waarom je iedere dag een stukje moet wandelen
Misschien weet jij dit allemaal allang – ik hoop het voor je – maar lopen heeft superveel voordelen. Ik geef je graag deze zes redenen om iedere dag een wandelingetje te maken:

1) Wandelen is gezond
Wandelen is goed voor je bloedsomloop, je hart, je bloeddruk, je spieren en botten, je cholesterol en je gewicht. Het verdrijft dufheid en je verbrandt blijkbaar meer calorieën dan tijdens het rennen. Wandelen verkleint zelfs de kans op Alzheimer.

2) Je wandelt weg van je zorgen
Buitenlucht en beweging leiden tot ontspanning en relativeringsvermogen. Al na tien minuten lopen, maakt je lichaam endorfine aan waardoor je een blij en ontspannen gevoel krijgt. Dit effect wordt nog eens versterkt doordat je cortisol-gehalte daalt, waardoor angst en depressieve gevoelens afnemen. Wandelen zorgt ervoor dat je dingen veel makkelijker los kunt laten.

3) Je wordt creatiever
Wandelen stimuleert de samenwerking tussen de linker en rechter hersenhelft, waardoor je intuïtieve kant opeens volop meedoen in je denkproces. Daardoor krijg je vaak de beste ideeën tijdens het wandelen en vind je de meest creatieve oplossingen als je aan het lopen bent.

“All truly great thoughts are conceived by walking”
– Friedrich Nietzsche –


4) Wandelen prikkelt je zintuigen
De kleur van lentebloemen of van herfstbladeren, de geur van bos of barbecue, de wind in je haar of de zon in je nek, wandelen is een feest voor je zintuigen. Er valt veel te beleven, maar allemaal in een rustige en ontspannen toestand waardoor je in staat bent iedere prikkel goed in je op te nemen. Met een wandeling schud je je geest lekker wakker.

5) Wandelen is makkelijk en gratis
Tja, voor de meeste mensen geldt dat wandelen eenvoudig is. Een kwestie van schoenen aan en je kunt beginnen.

6) Je wordt er gelukkiger van
Misschien wel de belangrijkste reden om regelmatig een blokje om te gaan: wandelen zorgt voor een tevreden gevoel, voor rust en dankbaarheid in je hoofd. Allemaal positieve emoties die je ook na de wandeling vasthoudt.

 

Walk of gratitude
Over dankbaarheid gesproken… wil je je wandeling extra krachtig maken, probeer dan eens een walk of gratitude. Ga naar buiten, loop minstens tien minuten en spreek met jezelf af dat je tijdens het lopen alleen denkt aan dingen waarvoor je dankbaar bent.

Wees je niet alleen bewust van datgene waarvoor je dankbaar bent, maar voel ook de dankbaarheid met heel je lichaam. Dat kan, weet ik uit ervaring; dankbaarheid tilt je op, het laat je bijna zweven.

Al na vijf minuten loop ik doorgaans met een grijns op mijn gezicht. Beetje eng voor voorbijgangers misschien, maar ik kan het niet helpen. Tijdens een walk of gratitude voel ik hoe geweldig het is om te leven en op wat voor een wonderlijke planeet we mogen wonen.

Natuurlijk zijn er ook in mijn leven zorgen en problemen, wie heeft die nou niet, maar tijdens zo’n wandeling ontdek ik altijd dat er meer dan genoeg overblijft om dankbaar voor te zijn.

Het is onmogelijk om negatieve gedachten te hebben als je je dankbaar voelt. Daar komt bij dat een gevoel van dankbaarheid je vizier automatisch richt op alle mooie dingen in je leven. Moois trekt meer moois aan.

Daarom kun je je walk of gratitude het best ’s morgens doen. Als je naar het station loopt, bijvoorbeeld. Of als je de kinderen naar school hebt gebracht en terug naar huis loopt.

 

Gun jezelf dit middel naar welbevinden
Er is iedere dag wel een gelegenheid om een kleine wandeling te maken.  Veel tijd hoeft het niet te kosten.

Koppel het desnoods aan iets nuttigs als je het anders te moeilijk vindt om er tijd aan te besteden. Ga te voet naar de winkel, of wandel naar een afspraak. Maar geef jezelf dit waardevolle moment om rustig na te kunnen denken, te kunnen voelen.

 

Hoe werkt het?
Nog wat praktische tips voor een walk of gratitude:

  • Wandel in je eentje en zoek een rustige (liefst natuurrijke) omgeving op
  • Doe niets anders dan lopen; luister dus ook geen muziek of podcast
  • Richt je gedachten op iets waarvoor je dankbaar bent en wacht tot je die dankbaarheid daadwerkelijk voelt
  • Adem een paar keer wat dieper in en uit
  • Houd je kin omhoog en kijk bewust goed rond
  • Laat iedere gedachte toe, maar houd alleen de positieve gedachten een tijdje vast
  • Probeer minimaal 15 minuten te lopen
  • Doe dit regelmatig, liefst iedere dag

Na zo’n tien minuten zullen de stofjes, die je lichaam aanmaakt tijdens het lopen, ervoor zorgen dat je ontspant. Je zult merken dat je opeens in breedbeeld naar de wereld kijkt, in plaats van door een koker.

Kleuren worden levendiger en je waardeert je omgeving, hoe de natuur zich rondom jou plooit als iets wat niet los van jou te bezien valt. Je ontwaakt uit de slaapwandeling waarin je je doorgaans bevindt. Je voelt dankbaarheid in je opwellen, waardoor je nog meer ontspant en nog beter je zorgen en problemen kunt relativeren.

 

Ik daag je uit
Probeer het eens een week. Vind iedere dag een kort moment om zonder afleiding een stukje te gaan lopen.

Je zult merken dat deze kleine momentjes een positief effect op je welbevinden hebben. Niet alleen als je aan het wandelen bent, maar ook gedurende de rest van de dag.

 

GRATIS NIEUWSBRIEF
Ontvang elke vrijdag een stukje vertraging in je inbox, zodat je je weekend ontspannen ingaat.

Maak je leven rustiger en waardevoller door kleine en simpele stappen te zetten. De nieuwsbrief biedt je een wekelijkse herinnering aan het soort leven dat je wilt leiden, plus wat extra inspiratie.

Kies voor een leven weg van hectiek en overbelasting, met ruimte en aandacht voor wat je echt belangrijk vindt.

Iedere nieuwsbrief bevat een behapbaar stukje inspiratie om je dagen meer in balans te brengen. Meestal met praktische tips die je meteen kunt toepassen.

Als bonus ontvang je nu ook het GRATIS E-BOOK: De kortste route naar een langzamer leven.

Meteen minder stress, meer rust en meer betekenis
*
 Focust op de kern van een langzamer leven
Biedt oplossingen die je gelijk meer lucht geven
* Geeft compacte, eenvoudige stappen
* Enorm praktisch: meteen toe te passen in je dagelijks leven
* Heeft een blijvend effect

En het is helemaal gratis!
Dus schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en ontvang direct het stappenplan.

Uitschrijven kan op ieder moment
Maak je geen zorgen om je gegevens; je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het toesturen van het stappenplan en jouw wekelijkse stukje vertraging. Als je me beu bent, kun je je met één klik afmelden en dan ben je meteen helemaal van me af.

Dus waar wacht je nog op?
Vul je mailadres in zodat ik je het stappenplan meteen kan toesturen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.