Zo ga je luchtiger door het leven – tip 1: De 50/50-methode

Laten we er niet omheen draaien: soms is het leven behoorlijk zwaar. Stress en uitputting, een alsmaar aanhoudend lusteloos gevoel, zelfs een depressie of burn-out… steeds meer mensen krijgen ermee te maken. De grote vraag is: hoe kom je er vanaf?

Op veler verzoek publiceer ik de komende tijd iedere vrijdag een tip voor een luchtiger leven, tien tips in totaal. De serie is in het bijzonder geschreven voor alle lieve lezers die in de afgelopen maanden hun persoonlijke verhaal met me hebben gedeeld.

Vandaag tip 1: De 50/50-methode

Chronische stress
Spanning hoort bij het leven; een beetje stress heeft iedereen weleens. Het is heel normaal als je bijvoorbeeld vlak voor een examen of functioneringsgesprek een beetje van slag bent. Dat heeft een reden en een functie.

Én het gaat voorbij. Zodra het spannende moment is geweest, ben je van de stress af en voel je je tijdelijk lichter dan ooit. Hèhè, dat hebben we gehad. Heerlijk!

Zo zou het tenminste moeten zijn. Steeds vaker spreek ik echter mensen voor wie stress een vast onderdeel van het leven is geworden. Zij voelen nauwelijks meer dat ze onder spanning staan, omdat het hun normale staat van zijn is geworden.

Wat ze wel merken, is dat ze alsmaar minder energie hebben en last krijgen van lichamelijke klachten als hoofdpijn, hyperventileren, hartkloppingen, rusteloosheid, slapeloosheid en neerslachtigheid.

Die mensen duiken op de één of andere manier de schaduwzijde van hun bestaan in. En daar, in het duister zonder zon en kleur, beginnen ze ongemerkt te verpieteren.

 

De Yvonne uit het snelle leven
Tot een jaar of zes geleden was ik zelf ook behoorlijk gestrest. Ik deed zoveel mogelijk nuttige dingen op een dag, probeerde alles zo goed mogelijk te doen, maar was niet snel tevreden met de resultaten.

Ik had het niet in de gaten, maar onbewust putte ik mezelf volledig uit door alle eisen die ik aan mezelf stelde. Eén keer belandde ik zelfs midden in de nacht op de Eerste Hulp met hartklachten die werden veroorzaakt door allerlei spanningen. Niet fijn.

 

De langzamere Yvonne
Waar ik vroeger regelmatig ziek werd van de stress, pijn in mijn schouders kreeg van de spanning en dus zelfs hartkloppingen van het hyperventileren, ben ik nu doorgaans kalm en vrolijk.

Het kost me niets, langzamer leven, zelfs geen moeite. Maar geloof me als ik zeg dat het mijn leven een stuk makkelijker, lichter, blijer, rijker en waardevoller heeft gemaakt!

 

Kan langzamer leven helpen?
Steeds vaker wordt me door lezers de vraag gesteld of een langzamer leven kan helpen om de zonnige kant weer terug te vinden. Ik durf daar geen antwoord op te geven, omdat ieder mens anders is en iedere situatie wordt veroorzaakt door een samenspel van unieke omstandigheden.

Ik weet wat deze nieuwe levensstijl mijzelf heeft gebracht: ontspanning, rust, tevredenheid, betekenis en succes. Al die dingen samen maken me erg gelukkig. Daarom deel ik met liefde mijn eigen aanpak voor een luchtiger leven. Want hé, als ik het kan dan is het heus niet zo moeilijk.

Tip 1: De 50/50-methode

Als een lichaam te maken krijgt met stress zal het altijd de kans moeten krijgen om daarvan te herstellen. Een lichaam dat te lang onder spanning staat, raakt uitgeput. In zo’n lichaam zal vanzelf nog meer spanning ontstaan, zodat chronische stress op de loer ligt. Met alle gevolgen van dien.

Herstellen van stress kost tijd. Gun jezelf die tijd!

Stress valt niet te voorkomen. Iedere dag word je blootgesteld aan een zekere mate van spanning. Het is de kunst om een goede balans te scheppen tussen (in)spanning en ontspanning. Ik hanteer als richtlijn de 50/50-methode. De naam heb ik zojuist verzonnen, dus hecht daar maar niet teveel waarde aan. 😉

Wat ik ermee bedoel is het volgende: probeer tegenover iedere stressvolle minuut een ontspannen minuut te plaatsen. Zorg dat je maximaal voor de helft van de tijd stress toelaat in je lijf en je hoofd.

Heb je twee uur lang (in)gespannen zitten werken aan een belangrijke presentatie? Ga dan twee uur iets doen wat minder inspanning en mentale betrokkenheid van je vergt.

Je hoeft niet nutteloos achterover te hangen – hoewel daar ook helemaal niets mis mee is – maar wissel intensieve taken af met ontspannen momenten. Ga bijvoorbeeld even naar buiten en werk daarna rustig een strijk weg. Met een muziekje aan en een kop thee erbij helpt dat prima om weer op te laden.

Onderschat niet wat (in)spanning met je lichaam doet. Neem de tijd om zonder schuldgevoel je energiepeil weer aan te vullen.

Plan je leven vooral niet helemaal vol met bruisende activiteiten, ook al zijn ze nog zo leuk. Als je je lichaam uitput, worden zelfs de meest waardevolle momenten een bron van stress.

Zorg dus iedere dag bewust voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. En voelt het allemaal niet efficiënt en effectief genoeg? Bedenk dan maar dat overbelasting en depressie ook niet bijdragen aan je doeltreffendheid. Niets is zo nuttig en prettig als het voorkomen van uitputting!

 

Nog meer tips voor een luchtig leven?
Wil je de overige 9 tips ook lezen? Meld je dan nu meteen aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan ontvang je voortaan op vrijdagmiddag een stukje vertraging in je mailbox. Als bonus ontvang je direct het gratis e-book: ‘De kortste route naar een langzamer leven’.

Vul hier je e-mailadres in:

gratis e-book

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.