Goede voornemens: zo houd je ze vol!

Welk goed voornemen heb jij… ieder jaar opnieuw?

Maandagochtend om 6.55 uur stelde mijn theezakje (muntthee van Pickwick) me de vraag welk goed voornemen ik ieder jaar opnieuw heb. Nu ben ik eigenlijk best een ochtendmens, maar dit theezakje werd onverwacht streng toegesproken terwijl ik het hulpeloos boven het kokendhete water liet bungelen:

‘Oké, ten eerste, wie zegt dat ik goede voornemens maak? En trouwens, hoe kom je erbij dat ik ieder jaar hetzelfde voornemen zou hebben?’ Tsss…

‘Meer bewegen’, mompelde ik toch vlug voordat het theezakje kopje onder ging.

 

Goed voornemen 2018
Het kwaad was geschied; de vraag waarom goede voornemens zo moeilijk vol te houden zijn, nestelde zich in mijn hoofd, samen met het dilemma of ik wel of geen goed voornemen wil voor 2018.

Want waarom energie steken in goede voornemens, als ze blijkbaar toch gedoemd zijn te mislukken?

Maar wacht eens, zíjn het dan überhaupt wel goede voornemens? Misschien gaat het vaak voor de start al mis of wellicht zit het probleem er juist in dat het slechts voornemens zijn?

 

Een voornemen zet niets in gang
Een voornemen blijft slechts een voornemen zolang je geen concrete beslissing neemt, zegt Frank de Moei in zijn artikel Stop met goede voornemens!

Met een voornemen zeg je alleen maar dat je iets van plan bent. Het voelt alsof je goed bezig bent, maar een voornemen zet niets in gang. Een beslissing doet dat wel, schrijft hij verder.

 

Dit kan beter
Oké, dus mijn jaarlijks terugkerende voornemen om ‘meer te bewegen’ is geen beslissing. Een beslissing zou zijn ‘ik ga regelmatiger een rondje lopen’, hoewel ook dat nog steeds erg vrijblijvend is. ‘Ik loop voortaan iedere dag een uur’, dát is een beslissing. Nu ben ik goed bezig. Toch?

 

Denk klein
Nou… iedere dag? Een uur? Wanneer wil ik dat gaan doen? Mijn dagen zitten behoorlijk vol en iedere dag een uur vrijmaken om te lopen, wordt een grote uitdaging.

Denk klein en bereik veel, schrijft de Britse psycholoog Jeremy Dean. Kies iets wat niet teveel van je vraagt en wees dus enigszins terughoudend bij het bepalen van je voornemen. Een simpele verandering die niet teveel moeite kost, heeft de meeste kans van slagen, zegt hij.

 

Maak een simpele, nieuwe gewoonte
Om een goed voornemen vol te houden, is het zaak om van je nieuwe gedrag een gewoonte te maken. In zijn boek Making Habits, Breaking Habits beschrijft Dean dat het een kwestie is van doorgaan, net zolang totdat je de nieuwe handelingen even gedachteloos en vanzelfsprekend verricht als andere gewoonten, zoals bijvoorbeeld tandenpoetsen.

Iedere keer dat je je aan je voornemen hebt gehouden, wordt het makkelijker om je er aan te blijven houden. Je gewoonte wordt sterker naarmate je je nieuwe gedrag vaker toepast.

 

Hoe lang duurt dat dan?
Gemiddeld hebben gewoonten 66 dagen nodig om zich in je routine te nestelen, maar afhankelijk van je persoonlijkheid en de zwaarte van je voornemen, varieert de periode van 18 dagen (bij iets eenvoudigs als iedere ochtend een glas water drinken) tot 254 dagen (bij een complexe handeling).

Over het algemeen kun je er na drie maanden van uitgaan dat je nieuwe gedrag zich niet meer laat tegenhouden als je even een zwak moment hebt. Opvallend is dat het niet uitmaakt voor het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte of je af en toe een dag verstek laat gaan. Dat is dus goed nieuws. Een dag gemist? Geen probleem, morgen weer vol goede moed verder.

 

Wat laatste aandachtspunten
Ik krijg er zowaar vertrouwen in. De volgende tips kunnen zelfs nog wat extra houvast geven:

  • Formuleer je voornemen zo concreet mogelijk
    √ Vier dagen per week na de lunch twintig minuten lopen
  • Sta vooraf stil bij de obstakels en afleidingen die je van je voornemen af proberen te gaan houden…
    √ Blègh, regen
    √ Vandaag heb ik echt geen tijd
    √ Ik zit net zo lekker in een flow, nu doorschrijven
  • … en maak een ‘als dit-dan dat’-plan
    √ Regen? Wat dacht je van een paraplu?
    √ Geen tijd? Bewegen is gezond, waardoor je langer leeft en je uiteindelijk dus méér tijd hebt!
    √ Flow? Je hebt net geluncht, je bent helemaal niet aan het schrijven. Lopen jij!

Echt meer bewegen
Ik geef het nog een jaartje de kans. Door mijn leuke werk (schrijven) en geweldige hobby (schrijven) zit ik erg veel achter de computer. Tussendoor bewegen is daarom geen overbodige luxe. De verleiding is overdag groot om alsmaar door te werken, maar erg gezond is het niet. Geen lange termijnoplossing, lijkt me. Dus bij deze is mijn ‘nieuwe’ voornemen een feit.

 

En jij?
Heb jij al een goed voornemen voor het nieuwe jaar? Of doe je daar niet aan, net als mijn man, die ieder jaar antwoordt: ‘Ja natuurlijk heb ik een goed voornemen, ik stop met roken!’, terwijl hij nog nooit hééft gerookt? 😉
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat gerust een bericht achter met jouw mening over dit onderwerp.

Langzamer leven in het nieuwe jaar? Lees  alle tips!

 

GRATIS NIEUWSBRIEF + E-BOOK:
‘De kortste route naar een langzamer leven’

Toe aan een rustiger leven waarin je meer tijd hebt voor dingen die jij waardevol vindt?

Neem afscheid van dat drukke, gejaagde gevoel en kies voor een ontspannen en blij leven.

Schrijf je in voor de NIEUWSBRIEF en ontvang direct het GRATIS E-BOOK!

gratis e-book

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *