Tip 11: Weg met slepende gedachten – een stappenplan

Niets fijns, niets wat de moeite waard is, komt voort uit negatief denken. Lees hier hoe je jezelf verlost van slepende gedachten.

 

 

WAAROVER DE MENS DENKT, DAT WORDT HIJ
Negatieve gedachten hebben een behoorlijke impact op je gemoedstoestand en daarmee op je dag. Als je blijft rondwentelen in malende gedachten heeft dat invloed op je relaties, je werk, je passies en je gezondheid.

 

KIES VOOR EEN BLIJ LEVEN
Geluk is een gemoedstoestand. Je kunt op ieder moment besluiten om gelukkig te zijn, ongeacht wat er om je heen gebeurt.

Wil je een gouden ticket naar een blij leven? Onthoud dan het volgende: het zijn (meestal) niet de situaties zelf die ons een vervelend gevoel bezorgen, maar onze gedachten erover.

Door doelbewust negatieve gedachten te negeren en uit je hoofd te weren, zet je een belangrijke stap naar een blij en ontspannen leven.

 

ZOALS BELOOFD: EEN STAPPENPLAN
Ook al zijn het je eigen gedachten, toch is het soms lastig om de controle terug te krijgen over wat je denkt.

Inmiddels heb ik een goed werkende strategie ontwikkeld om mezelf te verlossen van slepende gedachten. Misschien werkt het ook voor jou?

Volg eens de volgende stappen op het moment dat je je niet prettig voelt:

Stap 1. Vraag jezelf: hoe voel ik me nu?
Geef een zo specifiek mogelijk antwoord; ‘ik voel me slecht’ voldoet niet. Geef je gevoel de juiste naam.

Ben je verdrietig, moe, boos, ongerust, jaloers, paniekerig, gekwetst, chagrijnig, rusteloos, beschaamd, gestrest, bang, ontevreden, bedroefd, beklemd, verlegen, wanhopig, verontwaardigd, geïrriteerd, zwaarmoedig, melancholisch, eenzaam, bezorgd, geobsedeerd, afhankelijk of teleurgesteld? Voel je spijt, walging, rouw, minachting, afkeer, verbijstering, of heb je een schuldgevoel?

Stap 2. Probeer vervolgens bewust je gedachtestroom te volgen
Welk onderwerp beheerst je gedachten momenteel zodanig dat je je niet blij kunt voelen? Waar keer je -al dan niet bewust- telkens terug naartoe?

Stap 3. Constateer heel concreet waar je je druk om maakt
Wat denk je precies? Waardoor voel je je niet blij?

Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: ik constateer dat…

…ik me gekwetst voel, omdat mijn baas zo kritisch was over mijn rapport.

 …ik ongerust ben, omdat mijn dochter in haar eentje door het donker naar huis moet fietsen.

 …ik jaloers ben, omdat zij overal meer van hebben dan wij.

Stap 4. Vertel jezelf het geheim
Zeg tegen jezelf: het is niet de situatie die me een vervelend gevoel bezorgt, maar het zijn mijn gedachten erover.

 Kijk eens naar de situatie zelf, hoe belangrijk is die echt voor je? Waarom maak je je er zorgen over? Wil je je er zorgen over maken?

Merk dat het jouw gedachten zijn die je dit vervelende gevoel bezorgen. Natuurlijk is de situatie de aanleiding geweest, maar je gedachten namen de leiding en bliezen de situatie op waardoor je alleen nog op de negatieve aspecten van je dag kon focussen.

Stap 5. Relativeer
Meestal zijn mijn slepende gedachten op dit moment al gestopt; het constateren van het probleem relativeert het vaak enorm, waardoor ik begrijp dat er helemaal geen probleem is.

Want:

…hoewel kritiek niet leuk is, je leert er wel iets van. En jouw baas is dat rapport allang weer vergeten, ga daar maar gerust van uit.

 …geef toe, zo donker is het niet en het hele fietspad is bezaaid met meisjes die op dat moment ‘alleen’ naar huis fietsen.

 …wat doet het ertoe wat een ander heeft? Waardeer de overvloed waarin je zelf leeft. Als je tevreden kunt zijn met wat je hebt, dan zul je je altijd rijk voelen.

Voel je je weer tevreden? Lach dan om jezelf en voel hoe heerlijk opgelucht je nu bent.

Stap 6. Werk aan een oplossing
Constateer je een werkelijk probleem? Zoek dan actief naar mogelijkheden om het probleem op te lossen.

Heel belangrijk: stop per direct met nadenken over het probleem zelf, maar bedenk wat jij eraan kunt doen.

Wordt het probleem door anderen veroorzaakt? Welk deel van de oplossing heb jij wel zelf in de hand? Werk daaraan en vergeet die ander!

Stap 7. Loslaten
Zie je echt geen mogelijkheid om toe te werken naar een oplossing? Ligt iedere oplossing buiten jouw bereik? Laat het probleem dan los en denk er niet meer aan.

Iemand die alles begreep van loslaten, was de Romeinse filosoof Epictetus. Wat hij zegt is: maak een onderscheid tussen wat wel in je macht ligt en wat niet. Het is onnodig om je zorgen te maken over dingen die niet in je macht liggen.

 Loslaten betekent dat je je continu realiseert dat alles wat gebeurt in feite neutraal is en jou als persoon niet raakt.

Als iemand bijvoorbeeld jouw ergernis opwekt, dan moet je beseffen dat het in werkelijkheid je eigen overtuiging is die deze ergernis heeft opgewekt.

Het is dus niet zozeer die ander zijn schuld; die ander vormde alleen de aanleiding, maar jijzelf bezorgt je dat vervelende gevoel door een overtuiging aan zijn gedrag te koppelen en je daar telkens druk om te maken.

 Datgene waar je niets aan kunt doen, moet je je niet laten raken. Ontspanning en tevredenheid maak je met je eigen gedachten.

 

WEG MET SLEPENDE GEDACHTEN
Voel je blij! Je bent altijd slechts één gedachte van je gezonde/blije denken verwijderd.

Laat je vanaf nu niet meer meeslepen door je gedachten. Constateer dat je iets denkt en laat het daarna los!

 

LEUK ARTIKEL?
Laat me weten of je dit artikel nuttig vond. Werkt het stappenplan ook voor jou? Hieronder kun je een reactie achterlaten.

Stuur je liever een persoonlijk bericht? Dat kan via het contactformulier.

En deel het artikel gerust met iemand die ook meer blijheid kan gebruiken!

 

MEER TIPS ONTVANGEN?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang nieuwe berichten automatisch in je mailbox. Als bonus ontvang je direct het e-boek: De kortste route naar een langzamer leven!

Vul hier je e-mailadres in:

 

TOT SLOT NOG WAT LEESTIPS

gratis e-book

 

Eén gedachte over “Tip 11: Weg met slepende gedachten – een stappenplan”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *