Hoe ver ga jij? – Doe de stresstest

Wat voor iemand ben jij? Ben je stressbestendig en kun je goed blijven functioneren ondanks spanning? Of heb je juist snel last van stress en moet je een stapje terug doen zodra spanning ontstaat?

Het is een interessante vraag: hoe ver ga jij?

Aan stress kun je wennen. Het lijkt misschien een voordeel als je opgewassen bent tegen stress. Maar gek genoeg zijn juist stressbestendige mensen gevoelig voor overbelasting en burn-out.

Dat komt omdat zij stress moeilijk herkennen. Stressbestendige mensen kunnen de signalen van hun lichaam lange tijd negeren. Ongemerkt laten zij daardoor meer spanning toe dan gezond voor ze is.

Wie goed tegen stress kan, merkt pas laat dat die stress toch zijn tol eist. Al heb je misschien niet direct last van de stress, toch lijdt je lichaam wel onder de spanningen die het op moet vangen. Geen enkel lichaam is opgewassen tegen chronische stress.

Hoe goed ben jij in het herkennen van stress? Doe de stresstest
Ons lichaam is een prachtig waarschuwingsmechanisme. Vaak laat het ons, ruim voordat we in de gaten hebben wat er precies misgaat, merken dát er iets niet goed gaat.

Herken jij een of meer van onderstaande klachten? Dit zijn de meest voorkomende symptomen van aanhoudende stress:

Lichamelijke klachten
Hoofdpijn / migraine
Pijnlijke spieren en gewrichten
Duizeligheid
Slaapproblemen
Veel transpireren
Vermoeidheid / uitputting
Maagkrampen / opgeblazen buik
Hartkloppingen
Hyperventilatie / benauwdheid
Nek- / rug- en schouderklachten
Eczeem

Emotionele klachten
Lusteloosheid
Somberheid
Vergeetachtigheid
Slecht zelfbeeld
Concentratieproblemen
Gespannen gevoel
Stemmingswisselingen
Sneller boos of geïrriteerd
Veel piekeren
Het gevoel te worden geleefd
Rusteloosheid / altijd bezig moeten zijn
Angst
Ontevredenheid over prestaties

Gedrag
Teveel of te weinig eten
Druk / veel praten / overmatig actief
Meer roken / alcohol drinken
Nergens aan beginnen
Veel dingen tegelijkertijd doen
Meer conflicten
Minder belangstelling voor de omgeving
Niet in staat om te genieten of ontspannen
Negatieve gedachten / veel klagen

Met deze lijst kun je stress herkennen aan de lichamelijke gevolgen ervan. De bovengenoemde symptomen zijn stuk voor stuk een teken dat je te ver bent gegaan.

Stop stress vóórdat gezondheidsklachten optreden
Probeer spanning in een eerder stadium te herkennen. Laat spanningen zich niet teveel opstapelen. Voel wanneer je te ver gaat en grijp in.

Stress? Daar kan ik gelukkig niet meer tegen
Stress is een signaal dat er iets moet veranderen: in je hoofd of in je dag. Wees niet langer stressbestendig, maar zorg juist dat je gevoeliger wordt voor stress. Zeg tegen jezelf: ‘Stress? Daar kan ik gelukkig niet meer tegen.’

Interessant artikel?
Bestel het gratis e-book: De kortste route naar een langzamer leven!
Klik hier voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *